Legújabb interjúnkban egy festőművész-illusztrátort,
Szimonidesz Kovács Hajnalkát faggattuk Susuk Melindával. Kérdeztük az
őt ért hatásokról, természetesen a műveiről, és arról is, milyen lehetőségeik
vannak azoknak, akik ezt a pályát szeretnék választani maguknak. J
Falun
nőttél fel. Ez mennyire befolyásolt, mint képzőművészt? Milyen hatással volt
rád a vidéki környezet?
Azt hiszem önmagában nem a falusi vagy városi életmód
határozza meg, hogy vizuálisan hova fejlődik
az ember, hanem azok, akik körülvesznek, megtanítanak látni, segítik az esztétikai
ízlés kialakulását, és könyvet adnak az ember kezébe. Másodikos voltam és nagy táskával a hátamon
ballagtam unottan az iskolába, amikor az egyik parasztház kapujára támaszkodó
öreg bácsi kiszólt nekem az utcára: „Kislány,
szeretsz-e olvasni”? Mondtam, hogy „Szeretnék…” – „Akkor, visszafelé gyere be!”-
mondta. A falu kicsi könyvtára volt itt, így kezdődött az olvasás szeretete és
a mesék szeretete.
Soha nem éltem
városban, ezért nem is tudom, mit veszítettem vagy nyertem. Valószínűleg sokkal
több lehetőségem lett volna megmutatni magam, és lehetséges, hogy egészen más
utat járok be. Ettől függetlenül a vidéki környezet sok segítséget nyújt a
dolgok nyugodt szemlélésére, természeti
környezet közvetlen megfigyelésére és a vizualitást erőteljesebben közvetíti,
ami elsősorban, mint festőt folyamatosan inspirál.
Olajjal festek, csak a
meseillusztrációkat készítem akvarellel. Mivel a Duna-part mellett nőttem fel,
valószínűleg ez is hozzá járult ahhoz, hogy leginkább szeretem festeni a vizet
és mindent, ami ehhez kapcsolódik.
Hogy kezdtél el illusztrálni? Mi volt az első
illusztrációd?
Nem tudom, hogyan kezdtem.
Mindig rajzoltam, mindenhova. Valójában
mindig illusztráltam valamit, már gyerekként megkértek, hogy ehhez-ahhoz
rajzoljak, folyamatosan megtaláltak
ilyen-olyan rajzolnivalóval, az aktuális élethelyzetekben, éppen aktuális
feladatokkal: általános iskolásként faliújságot, kisdobosként naplót, aztán a
nyári táborozásokhoz illusztráltam történeteket, segédanyagokat, nemzeti
ünnepekhez háttérrajzokat. Az illusztrálás együtt nőtt velem, míg
professzionálissá nőtte ki magát.
Először azonban szobrász szerettem
volna lenni, és hallani sem akartam másról, aztán illusztrátornak is készültem
valamikor, de végül a festés vált meghatározóbbá az életemben, a célirányos meseillusztrátori
szerepem pedig nagyjából egyidős az Aranyvackorral, tehát ebből a szempontból
ez nem egy nagy idő (kb. szűk 10 év).
Mennyiben mások a mai és a 20-30 évvel ezelőtti
illusztrációk? Hogyan változtak a technikák?
A technika nyilván gyökeresen
megváltozott a számítógéppel készült illusztrációk révén, de a teljesen
hagyományos kézi rajzolás is ugyanúgy él. Akvarellel festek, tehát mondhatni az
én technikám nem változott. A kézi festés nem hasonítható össze a gépmunkával. Egyrészt
sokkal-sokkal lassabb és a javítás sem egy kattintás, másrészt teljesen más
világ! Nem tudom elképzelni, hogy valaha feladjam a festék tapintásának, szagának,
a véletlenszerű összefolyásoknak élményét egy bár kiszámíthatóbb, gyorsabb, de
sokkal élettelenebb munkafolyamatért. Számomra a festéknek varázsa,
kisugárzása, önálló élete van és ezt az érzést nem tudja nekem megadni a
vektor. Azonban a technika alkalmazása már elengedhetetlen bizonyos
részfeladatokban, én is segítségül hívom ezeket a programokat és használom is,
de egyelőre inkább csak korrekcióval kapcsolatosak (több-kevesebb sikerrel).
Mit szeretsz jobban: ha szabad kezet kapsz vagy ha vannak
támpontok az illusztrálásnál?
Úgy gondolom, hogy amikor az
embert megkeresik egy illusztrációs felkéréssel, már tudják, hogy miért engem
keresnek. Ha nincs ez a bizalom, az kicsit fura. Bár egy-két támpont segítségül
szolgál, de ha túl sok a kötöttség, az hátráltat a művészi munkában.
Kritikus vagy önmagaddal? Kiknek a véleményére adsz?
Jellemzően bizonytalan vagyok
és túl kritikus magammal szemben, ami akadály. A rajzaimat időnként megbeszélem két olyan tanárommal, aki a
művészeti egyetemen tanított engem anno. Véleményükre sokat adok és
természetesen sokat segít is. De amikor nagyon bizonytalan vagyok, végig
kérdezgetem a családom is, három gyerekem, elsősorban a lányom, aki most
elsőéves egyetemista, ő jó érzékkel tapint rá a lényegre.
Többször jelentkeztél már az ,,Aranyvackor” pályázatra,
amelyre írók és illusztrátorok közösen pályáznak. Mi alapján döntöd el, hogy
kivel indulsz?
2011-ben, amikor az átváltozás
volt a téma, dr. Szabó-Tassi Katával indultam. Az ő szövegéhez készült
illusztrációt beválasztották a kiállítási képanyagba. 2013-ban egyik írótársam,
Fodor Veronika volt, aki a ,,Csendkirályt” is írta. Akkor egy nagyon kalandos
történettel indultunk, és az ,,Aranyvackoron” keresztül ismertük meg egymást. Ő
illusztrátort keresett, engem pedig megfogott a meséje. Nem tudtuk, mi sül ki
belőle, ez egy véletlen, vagy inkább sorszerű találkozás volt, mert
együttműködésünk eredménye pár mesekönyv lett. Az idei ,,Aranyvackoron” szintén
vele indultam, és Pusztai Ilonával, aki szintén illusztrátort keresett a
meséjéhez. Közös munkánkat mindkét esetben siker koronázta, hiszen egyikből díj
született, másikból könyv lesz. Természetesen olyan mesével nem indulnék, ami
nagyon idegen nekem és nem tudom beleélni magam a mese hangulatába. Abból lesz
kerek egész, ha a mese megtalálja a maga rajzolóját.
Az idei ,,Aranyvackoron” megnyerted a Scolar Kiadó
különdíját a ,,Csendkirály” c. meséhez készített illusztrációddal, amely a
holokauszt emlékére készült. Ez nem egy megszokott téma a meséknél. Mennyire
nehéz volt megrajzolni?
A díjnak nagyon örültem, s
mivel nagyon bizonytalan vagyok sokszor a rajzaimat illetően, megerősített és
új célokra sarkallt. Remélem, lesz általa továbblépési lehetőségem.
A ,,Csendkirály” című mesét Fodor
Veronika írta, aki történész, jelenleg a Hadtörténeti Könyvtárban dolgozik.
Egyrészt az ,,Aranyvackor” témaválasztása rázós ügyek témakörben került
kiírásra, és azt hiszem, a holokauszt igazán „rázós ügy”.
A fájdalmas és borongós témák egyébként
is közel állnak hozzám, ebből a szempontból nagyon izgatott a feladat
megvalósítása. Amikor belekezdtem, kiderült, hogy nemcsak rázós, de számomra is
nehéz „ügy” lesz, és kicsit félelmetes is, mert több dolognak kellett
érvényesülnie, és egy igazi kihívással álltam szemben. Első momentumként
elkezdtem háborús anyagokat olvasni és összegyűjteni a koncentrációs táborokban
készült fotókat, hogy ráhangolódjam a feladatra, aztán ezt a belemélyedést
akkor kellett abbahagynom, amikor átnéztem ezeket a fotókat, ugyanis annyira
megviselt a látvány, hogy be kellett zárnom ezt a mappát.
Elkezdtem egy másik oldalról
megközelíteni a témát, arról az oldalról, amit Vera is hangsúlyozni szeretett
volna, ez a remény, a jövő és a „mégis”. Ez a mégis a legutolsó rajzon jelenik
meg elsősorban, amikor ledől a kerítés, ki lehet lépni a „gödörből” a fénybe,
aminek jelentése jelképesen és valóságosan is megtörténik, de akár kérdőjeleket
is hagyhat maga után.
Mindezektől függetlenül nem
lehet a szövegeket úgy kezelni, hogy egyik nehéz, a másik nem nehéz, mindegyik
új kihívás és új világot kell hozzá teremteni, ugyanolyan súllyal és felelőséggel
kell foglalkozni vele.
Karácsonyra jelenik meg Tarbay Ede ,,Háry János” c.
könyve a Te rajzaiddal. Nehezebb egy közismert történetet illusztrálni?
Az ismert történetekről már
mindenki fejében ott kering, akár több évtizeddel korábban megjelent
illusztráció, egy régebben megjelent kiadvány, egy olyan előzmény, ami nyomot
hagyott így vagy úgy az emberekben. Nem könnyű újat alkotni, olyan meséből,
amit mindenki ismer és találkozik vele különféle feldolgozásokban. Természetesen
az új generáció ezt nem feltétlenül ismeri, csak a szüleik, akiket akár
nosztalgiából, akár azért, mert tényleg nem született jobb befolyásolhat ez
tény. Így van ez Háry Jánossal is. A könyveket pedig a szülők választják, saját
ízlésüknek megfelelően és talán kíváncsibbak az új köntösben megjelenő
klasszikusokra, éppen ezért kritikusabban szemlélik. Én csak reménykedem, hogy a
rajzaim tudnak nyújtani olyasmit, ami miatt nem tudják visszatenni a polcra és
megfér a régi feldolgozások és a nagy nevek mellett.
Szintén idén jelenik meg Bodor Attila ,,A ló, aki
édességet tüsszentett” c. meséje. Milyen szempontok alapján fogtál hozzá az
illusztrálásához?
Ez egy vidám, bohókás, könnyed
mese, még ha szomorú eseményekből bontakozik is ki a történet. Ennek íve a
rajzokban felépül a mese végére. Szeretek állatokat illusztrálni, főleg egy
lovas történetet, ami egy elveszett, de megtalált lóról
szól, igazán hálás téma a gyerekek többségénél, ezért örültem ennek a szövegnek
és a rajzok remélem önmagukért beszélnek.
Legőszintébben azt mondanám,
nem tudok tanácsot adni és okosságokat mondani. Én is tanácsra szorulok.
Mindenestre nem szabad feladni, ha kudarcok jönnek. A kudarc kell, általa sok
minden kiderül, egyrészt megerősít és arra ösztönöz, hogy még jobban
nekiveselkedjen, fejlődjön, tanuljon, újra felálljon az ember, valamint
megtanít a dolgokat átértékelni. Nekem is sokszor kellett felállnom, persze nem
mondom, hogy nem lett volna jobb, ha mindig sikerek érnek, de biztos alázatosabban,
árnyaltabban látom az életet általuk, és azt is látom, hogy sok út létezik, ami
a cél felé visz. Számos példát lehetne felsorolni azokról, akiknek „nehezen
indult”, végül magasra jutottak, mert nem adták fel.
Van
egy vers, amit évtizedekkel ezelőtt olvastam, azóta mottóul szolgál a számomra
és jellemez engem, jobban, mint ahogy én magamról bármit meg tudnék jól
fogalmazni. Egy részt idéznék belőle, de érdemes elolvasni a teljes verset is.
Osztani
magad: - hogy így sokasodjál,
Kicsikhez
hajolni: - hogy így magasodjál,
Hallgatni
őket, hogy tudd a világot,
Róluk
beszélni, ha szólsz a világhoz.
Széjjel
szóródni – eső a homokra –
Sivatagnyi
reménytelen dologra
S
ha nyár se lesz tőled – s a táj se zöldebb:
kutakká
gyűjt a mély: - soká isznak belőled!
(Váci
Mihály: Eső homokra)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése