Felkai
Ádám a 2014-es Aranymosás pályázat egyik nyertese. SusukMelindával a regényeiről, a krimikről és a 4-6-osról kérdeztük.
Idén
jelenik meg a Könyvmolyképző Kiadónál ,,A 4-6-os halálrandi”
c. regényed. Miről szól ez a történet?
Martin
Scorsese-nek volt egy filmje 1985-ben, a ,,Lidérces Órák”
(,,After Hours”). Én ezt még kisfiúként láttam, de már akkor
megragadott a hétköznapi módon egyre szürreálisabbá váló
éjszaka története. A halálrandi egy átlagos ember, Edina utazása
egy ismerős, de mégis idegen, veszélyes Budapesten. Fontos
hozzátennem, hogy szűken értelmezve a regényben nem szerepel
fantasztikum. Inkább arról az abszurd és komikus, de kicsit
félelmetes érzésről szól, amikor az ember akár a saját
mindennapi környezetében kerül a megszokottól eltérő, veszélyes
helyzetbe. Ezen kívül a lelke mélyén ez egy aparegény. Amit még
szerettem volna elérni, hogy kicsit feldobjam ezt a várost, ahol
életem java részét töltöttem. Még éppen hihető, de
szórakoztató részletekkel próbáltam hangulatosabbá, érdekesebbé
tenni a magam számára, de reményeim szerint az olvasóknak is
tetszeni fog. Viszont kerülni akartam a környezetidegen elemeket. A
regény bizonyos szereplőinek például anyagi problémái vannak,
és Edina sem egy kifogástalanul öltözött, tökéletes alakú,
üzletasszony-szexistennő, aki mellesleg és természetesen remekül
bánik a fegyverekkel, hanem egy kicsit kövérkés intenzíves
ápolónő. Nem szerettem volna „Barátok közt életérzést”,
tehát hogy a karakterek egy legfeljebb csak a felületes
vágyálmainkban létező életet éljenek.
Vannak
„haláli” élményeid a 4-6-osról? :)
Van
pár kellemetlen élményem, meg egy nagyon rossz. Utóbbihoz rendőrt
is kellet hívni. Amúgy érdekes vonal, rengeteg ember utazik rajta,
köztük sajnos rengeteg őrült. Scorsese 1985-ös, éjszakai
Soho-ja szerintem sehol sincs egy bármely időpontban megejtett,
4-6-osos utazáshoz képest. Tapasztalataim szerint legfeljebb fél
óra kell ahhoz, hogy legalább egy fura madárral összefusson az
ember a villamoson. Tehát egy Moszkva tér-Blaha viszonylatban a
„csoda” borítékolható. Ennél hosszabb távon viszont akár
igazán egzotikus dolgokat is ki lehet fogni. Amúgy nem szeretem
4-6-ost, soha nem is szerettem. Épp ezért írok róla. A WestEnd-et
sem igazán kedvelem, ezért a sorozat harmadik része (ezen dolgozok
most) a WestEnd-ben játszódik.
(Kolozs Kitti Anna borítóterve)
A
regényhez borítótervező pályázatot is hirdettél. Milyen
szempontok alapján választottad ki az öt legjobb tervet?
Kolozs
Kitti Anna hangolódott rá arra a leginkább, amit szívesen láttam
volna. Fontos volt, hogy a borító visszaadja azt a „kérkedően
ponyvás” hangulatot, ami például a Tarantino filmekhez készült,
jobban sikerült plakátokról árad. Két terve is nagyon tetszett.
Az egyik rajzosabb, színesebb, játékosabb. A másik sötétebb,
olyan mélabúsan budapesti, kicsit az Ottlik féle ,,Hajnali
háztetők” hangulata meg egy csipetnyit talán Krúdy jut az
eszembe róla. Mindez természetesen pisztollyal. Remek lett
mindkettő. :)
Tudod
már, hogy a Kiadó melyiket fogadta el?
Sajnos
még nem.
A
2012-es Fantasztikus Kéziratok Éjszakáján első helyezést értél
el a ,,Gengszertanonc” c. kéziratoddal. Mit jelentett számodra
akkor ez az első helyezés?
Ért
ott egy nagyon kellemes meglepetés és meghatározó élmény.
Részletekbe most nem mennék, mert mások alteregója is érintett
az ügyben, a lényeg, hogy történt valami a helyezésen kívül,
illetve azzal együtt, ami nagyon jól esett. Összességében
megerősített abban, hogy jó úton járok. Pedig csak az irány
volt jó, az út nem.
A
2013-as Aranymosás pályázaton is szerepeltél a
,,Gengszertanonccal”. Milyen tapasztalatokkal gazdagodtál?
Amikor
kezdtem tudatosan kitalálni, hogy milyen regényt szeretnénk írni,
akkor jött a ,,Gengsztertanonc”. Az eleje viszonylag erős lett,
hosszú távon viszont nem működött. Elsősorban a dramaturgia
miatt. Azon a pályázaton (szemben a legutóbbival) a Kiadó
lektorai még semmiféle visszajelzést nem küldtek arról, hogy mi
volt a kiesés oka. Ennek ellenére tudtam, hogy a dramaturgia
finoman szólva nem jó. Ez volt az első tudatosan összerakott
regényem, és annyi minden volt új, annyi mindenre figyeltem, hogy
nem értem rá még normális cselekményt is kidolgozni. :)
Bár
ez a regényed végül nem jutott el a kiadásig, tervezed, hogy a
későbbiekben újra előveszed?
Nem.
Bár lett volna olyan, aki kiadja a pályázat után, arra is nemet
mondtam. Hosszas gondolkodás után végül nem akartam egy ilyen
bicebóca regényt a nyomtatott debütáláshoz. Ma meg már nagyon
mást csinálok, nagyon más érdekel. Ráadásul mivel a cselekmény
nem működik, ezért gyakorlatilag újra kellene írni az egészet.
Ez a regény számomra része annak a bizonyos egymillió szónak.
Mit
javasolsz azoknak a szerzőknek, akik szeretnének megpróbálkozni
az Aranymosás pályázattal?
Idén
szerintem nagyon előzékenyen és önmagukat sem kímélve a
lektorok szépen leírták mindenkinek, hogy mivel van baj. Emlékeim
szerint a dramaturgia visszatérő eleme volt ezeknek a
hibalistáknak. Persze a dramaturgia hiánya, kidolgozatlansága egy
összetett problémahalmazt jelent.
Első
körben nem árt kitalálni, hogy milyen regényt akarunk írni. Meg
azt sem, hogy úgy nagyjából kinek. Magyarországon jellemző
megközelítés, hogy irodalom vagy „jó írás” attól lesz
valami, ha szépen van megfogalmazva. Nem izgalmasan vagy érdekesen,
hanem szépen. Ezért a dolognak ez a része kicsit
túlhangsúlyozódik. Az viszont, hogy a szövegre komplex egészként,
részletekből felépülő szerkezetként tekintsünk, nem nagyon
megy. Ennek a felfogásnak amúgy (ez részben érinti a tanult
szakmám területét) a hazai irodalomoktatás elég durván
megágyaz. Ezért szerintem a legfontosabb annak a szemléletmódnak
a magunkévá tétele, hogy a szövegre egészként nézzünk. A
stílus csak egy elem, amit végső soron a szöveg egésze szab meg.
Pázmányi körmondatokkal akkor sem lehet működőképesen megírni
az ,,Amerikai pszichót”, ha szerintünk egyedül csak az a szép a
kerekvilágon.
Logikus-e
két jelenet közt az ok-okozati viszony. A szereplőtől hiteles,
hogy így cselekszik ebben a bizonyos helyzetben? – Kérdések,
amiket folyamatosan fel kell tenni. Ráadásul nem árt a meglepetés
sem, tehát hogy ne ezerszer látott megoldásokkal oldjunk fel egy
bonyodalmat. Ezen kívül nem árt megtalálni a kényes egyensúlyt
az elégséges információ és az olvasó hülyének nézése közt.
(Kolozs Kitti Anna borítóterve)
,,A
4-6-os halálrandi” főszereplője, Edina, igazi krimikedvelő, de
a ,,Gengszertanonc” is ebbe a műfajba sorolható. Mondhatjuk, hogy
ebben a műfajban alkotsz a legszívesebben?
A
krimi kezdőknek nagyon jó kapaszkodó. Van egy alapszerkezet,
amivel kicsit még akár el is lehet játszadozni, de lényegében
adott. Ráadásul a felépítése (titok felderítése logikus módon)
mindig kedvelt lesz az olvasók körében. Nem véletlen a krimik
túlreprezentáltsága a népszerűségi listákon. Még a szépírók
is el tudnak vele hülyéskedni, elég csak Kertész Imrétől a
,,Detektívtörténetre” gondolni vagy Charles Bukowskitól a
,,Pulp”-ra (,,Ponyva”). Amúgy nem szeretem a krimit, de talán
éppen ezért tudok megbízhatóan krimit írni.
A
,,Hasfelmetsző klub” c. regényed – amely az Oriold Kiadónál
jelent meg –, szintén egy humoros krimi. Fontosnak tartod a humort
belecsempészni az írásaidba?
Nem
is úgy mondanám, hogy fontos, hanem hogy az esetemben
elkerülhetetlen. Humor nélkül az írásaim patetikusak és gejlek,
de olyannyira, hogy azt még saját magam sem tudom elviselni. Nem
fontosnak tartom, hanem csak így tudok írni. Máskülönben szarul
írok.
A
,,conTROLLer” magazinnál dolgozol, amely videójátékok
megjelenésével, véleményezésével foglalkozik. Mi a feladatod a
szerkesztőségben?
Kizárólag
a testem miatt tartanak. Néha azért írok cikkeket is. Ez különben
kicsit forró terep jelenleg, mert olvasóink várják lelkesen a
következő számot, ami éppen egy „icipicit” csúszik.
Remélhetőleg amúgy megmarad az újság.
A
videójátékok világa hatással van az írásaidra?
Tudatosan
nem hiszem. Ellenben a „játék”, mint hozzáállás nagyon is.
Elsősorban a zsánerek érdekelnek, a zsánerekkel való legózás.
Mennyi változást bírnak, hogyan lehet őket összerakni.
Lényegében erről írtam a szakdolgozatomat is A Pendragon legenda
kapcsán.
A
horror sem idegen műfaj a számodra. Mit lehet tudni a Lidércfényben
megjelent ,,A traktor, ami végül nem mentette meg a világot” c.
novelládról?
Harmadik
helyezést értem el vele, szép fapajzsot kaptam érte, ma is
megvan. Amúgy inkább szárnypróbálgatás volt. Részben
humorosnak, részben félelmetesnek szántam. Horrort sajnos nem
tudok írni, ma meg már úgy általában is nehéz. Elég csak
felmenni egy hírportálra, hogy tanúbizonyságát kapjuk, Cthulhu a
teljes sleppjével elbújhat hozzánk képest. Ma szerintem nem
létezik félelmetesebb dolog az embernél. A ,,The Walking Dead”
például éppen attól működik számomra, hogy az utóbbi állítást
vastagon aláhúzza.
Melyek
azok a kortárs és klasszikus könyvek, amelyeket szívesen olvasol?
Ez
mindig változik, kedvencek jönnek-mennek. A magyarok közül Krúdy,
Mándy Iván, Ottlik, Weöres azok, akiket bármikor szívesen
lekapok a polcról. De egy hónapja olvastam Fehér Bélát, előtte
a legutóbbi Dragomán regényt. Kedvelem a korai Parti Nagyot.
Külföldiek közül jelenleg Bukowski jöhet szinte minden
mennyiségben, illetve az ő francia „előképe”, Céline még
jobban tetszik. Amúgy meg Cervantes, Hrabal, Jaroslav Hasek.
Kortársakból szláv szerzőket olvasok, most éppen Viktor
Pelevint, de Tatyjana Tolsztaja utánozhatatlan humorát is imádom,
bár tőle magyarul tudtommal sajnos csak egy regény jelent meg.
Pelevinnel párhuzamosan pedig Andrzej Sapkowski Vaják könyveit
falom. Rég volt szerencsém fantasy-hez, ráadásul nem is igazán a
kedvenc zsánerem (rossz kezekben a lovagregény lerohadt
atombunkerévé válik), de a szokatlansága meg a káeurópai
jellegzetességei miatt beleszerettem.
Jazz
vagy európai klasszikus zene? :)
Értem. :) Inkább jazz.
Felkai
Ádám elérhető az undercontsruction.blogspot.hu oldalon.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése